Verloop miskraam

Vaginaal bloedverlies en buikpijn zijn meestal de eerste tekenen van een miskraam. Geleidelijk ontstaat krampende pijn in de onderbuik en neemt het bloedverlies toe; zoals bij een hevige menstruatie. In de loop van enkele uren wordt de vruchtzak nu uit de baarmoeder gedreven. Afhankelijk van hoe ver de zwangerschap gevorderd is de vruchtzak herkenbaar als een met vocht gevuld blaasje met een vliezig omhulsel dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed. Ook zul je wat stolsels verliezen.

Wanneer de vrucht is uitgestoten, nemen het bloedverlies en de buikpijn geleidelijk in ongeveer één week af en voel je je opmerkelijk beter. Bij menstruatieachtige pijn kun je een pijnstiller nemen, bij voorkeur paracetamol. Wanneer de vrucht niet geheel is uitgestoten, zal het bloedverlies en de buikpijn tijdelijk ophouden, maar daarna weer terugkomen. Tekenen van complete uitstoting van de vrucht zijn afname van buikpijn en bloedverlies.
Hoeveel pijn je zult ervaren tijdens een miskraam is afhankelijk van hoe ver de baarmoedermond open moet om het vruchtje door te laten. Hoe kleiner de vruchtzak hoe minder krampen je zult ervaren. Het omgekeerde is ook het geval: hoe groter de vruchtzak hoe meer je baarmoeder moet samentrekken om de baarmoedermond open te maken om het vruchtje er door te laten.

Omdat de oorzaak van een miskraam meestal een aanlegstoornis van het vruchtje is, is een behandeling niet mogelijk. Medicijnen of maatregelen zoals bedrust of stoppen met werken zijn zinloos. Hoewel een behandeling ontbreekt, bestaat er wel een keuze tussen drie manieren waarop de miskraam kan plaatsvinden:
  • Afwachten tot de miskraam spontaan optreedt
  • Medicijnen
  • Curretage