Pijn tijdens de bevalling

Weeën opvangen

Ontspannen is de beste manier om de pijn de baas te blijven. Voorweeën en het begin van de ontsluitingsweeën zijn meestal goed te verdragen. Probeer dan afleiding te zoeken en let nog niet teveel op de pijn. Worden de weeën sterker, zoek dan een plek waar je je lekker voelt en waar je je goed kunt concentreren. Maak het zo aangenaam mogelijk voor jezelf en zorg dat je het warm hebt. Een kruik op je buik of in je rug, warme douche of een bad geven vaak verlichting. Vergeet niet om af en toe wat te eten. Je baarmoeder is een spier en die verbruikt energie dus die moet je aanvullen. Als de weeën krachtiger worden kun je het beste wisselen met verschillende houdingen. Staan, liggen op je zij, wiegen met je heupen of zitten. Door het uitproberen van verschillende houdingen kom je erachter wat voor jou prettig voelt en in welke houding je de weeën het gemakkelijkste op kunt vangen. Het allerbelangrijkste: positief denken! Wees ervan overtuigd dat je de weeën aankunt!

Endorfine

Tijdens de bevalling maakt je lichaam het hormoon endorfine aan. Endorfine vermindert de pijn niet, maar maakt dat je je minder bewust bent van de pijn. De scherpe kantjes van de weeën gaan er een beetje af waardoor de pijn beter te verdragen is. Als je een tijd sterke weeën hebt opgevangen en de endorfine is aan het werk, zul je merken dat je tussen de ween door het gevoel krijgt dat je in een roes zit. Niet aanspreekbaar, geconcentreerd en in jezelf. Naast dit pijnstillende effect zorgt endorfine er ook voor dat je instinct verscherpt. Je merkt precies wat je wel en niet prettig vindt. Ook voel je feilloos aan of iemand op jouw golflengte zit of niet. Je krijgt de alertheid van een dier, dat elk moment kan toeslaan als iemand iets fout zegt of doet.

Adrenaline

Adrenaline is een hormoon dat de baarmoederspier afremt. Tijdens de bevalling is het daarom noodzaak zo min mogelijk adrenaline in je bloed te hebben. Zo heb je de grootste kans op een vlotte bevalling met krachtige weeën.

Wanneer kan er tijdens de weeën teveel adrenaline vrijkomen?

• Als je het koud hebt.
  • Je wordt teveel afgeleid, ook al is de afleiding leuk. Voorbeelden zijn: harde geluiden, fel licht en veel praten.
  • Je je schaamt, geen gevoel van privacy hebt en je niet over kunt geven aan de weeën.
  • Als je teveel denkt, hoopt en verwacht.

Medicinale pijnstilling

Voor het krijgen van medicinale pijnstilling moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden is dat bij toediening van medicijnen voortdurend je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd. Ook de conditie van je kind moet continu in de gaten gehouden worden door middel van een hartfilmpje (CTG). Deze apparatuur is alleen in het ziekenhuis beschikbaar.

Bij een wens voor pijnstilling zullen wij je overdragen aan de gynaecoloog en beval je in het ziekenhuis. Er zijn in de omliggende vier ziekenhuizen twee mogelijkheden van medicinale pijnstilling: het pompje met remifentanil en een epiduraal (ruggenprik). Afhankelijk van hoe ver je bent in de ontsluiting zal gekeken worden welke methode het beste is.

Lees onderstaande folder en kijk de voorlichtingsfilm voor meer informatie over dit onderwerp. Bespreek het gerust met ons tijdens het spreekuur wanneer je erg tegen de bevalling op ziet.

Folder

Voorlichtingsfilm: Hoe ga je om met pijn?