Bloedneus en tandvleesbloeding

Door het hormoon progesteron liggen de bloedvaatjes in je neus en tandvlees meer aan de oppervlakte dan voor de zwangerschap. Hierdoor zijn ze veel kwetsbaarder. Je kunt zomaar ineens een bloedneus krijgen. Vooral bij snuiten, niezen of overgang van koude naar warmte.
Je tandvlees wordt zachter en daardoor gevoeliger. Mede door een toename van het totaal bloedvolume in je lijf zal je tandvlees sneller bloeden vooral bij poetsen.
Tijdens de zwangerschap kunnen zich echter ook mondproblemen voordoen als gevolg van de veranderende hormoonhuishouding. Onder invloed van zwangerschapshormonen wordt de groei van bepaalde bacteriën gestimuleerd. Hierdoor hebt u meer kans op het krijgen van (tandvlees)ontstekingen. Uw tandvlees reageert heftiger op de aanwezigheid van tandplak. Tijdens de zwangerschap bestaat niet alleen een hoger risico op tandvleesontstekingen: als de tandvleesontsteking ernstig wordt, hebben sommige zwangere vrouwen een verhoogd risico op een vroeggeboren baby met een laag geboortegewicht. Uit wetenschappelijk onderzoek bij vrouwen met tandvleesontstekingen is gebleken dat mondbacteriën in de bloedstroom kunnen komen, waardoor ontsteking en verhoogde spiegels van het hormoon prostaglandine ontstaan. Tegen het eind van de zwangerschap kunnen verhoogde prostaglandinespiegels weeën opwekken en zo het risico van vroeggeboorte verhogen. Recent is aangetoond dat behandeling van parodontitis voor de 28e week van de zwangerschap de kans op vroeggeboortes significant verminderd. Extra aandacht voor de mondhygiëne tijdens de zwangerschap is dus erg belangrijk. Ga daarom als u zwanger bent laagdrempelig naar de mondhygiënist voor een mondhygiëne-controle.
Na overgeven niet direct poetsen!!
Een zwangerschap gaat vaak gepaard met misselijkheid en eventueel overgeven. De verleiding is dan groot om direct daarna je tanden te poetsen om die vieze smaak in je mond te krijgen. Toch kunt u dat beter niet doen. Maagzuur tast het tandglazuur (de beschermende laag om uw tanden) aan. De borstel en de tandpasta hebben een schurende werking. Als u direct na het overgeven uw tanden poetst, kunt u het tandglazuur gemakkelijk wegpoetsen met uiteindelijk mogelijk tanderosie als gevolg. Het is dan beter uw mond te spoelen met water.
In geval van misselijkheid is het verleidelijk om de achterste kiezen niet te poetsen. Houd deze plekken extra goed schoon. Een tandenborstel met een kleine kop is bij misselijkheid beter te verdragen.